Slimme detaillering brengt duidelijke toegevoegde waarde

maandag, 19 juni, 2017 - 00:00 Mark Timmer

Zolang het zwaartepunt in de bouw op het prijsniveau ligt, wordt er onvoldoende gekeken naar kwaliteit van de uitvoering en slimme detailleringen. En daarmee is men dief van de eigen portemonnee…

Ja, het kan zijn dat ons HSB-element zomaar 2% duurder is. Maar wij voeren het element wel zo uit dat het voordeel op de bouwplaats zich vertaalt in misschien wel 4% voordeel voor de bouwer. Dan hebben we het dus ineens over 2% meer rendement op het totaal. Maar omdat het ‘nog altijd om de prijs draait’ worden slimme oplossingen onvoldoende meegenomen in het vergelijk. En het potentiele rendement aan het einde van rit - de echte waarde dus - wordt onvoldoende gezien.

Hoe kunnen we het slimmer en praktischer aanpakken?

Door standaard zo veel mogelijk slimme oplossingen te bieden met gegarandeerde kwaliteit. Durf daar eens meer naar te kijken, zou ik zeggen. Een zoveel mogelijk uitgeknepen prijs brengt je daar niet.

We zijn vaak niet de goedkoopste in de markt, maar we bieden wel de standaard. Waardoor alle marktpartijen meer overhouden aan het einde van de rit. Trouwe klanten komen inmiddels met vragen rondom bouwsystemen naar ons. “Hoe kunnen we onze goot nu constructief makkelijker en sneller aan ons dak hangen?” bijvoorbeeld. Het heeft in de basis misschien niet eens veel aansluiting met onze eigen producten. Maar door samen een bouwsysteem iets aan te passen, wordt het dak misschien duurder, maar is spouwisolatie sneller te verwerken, zitten goten vaster en is het vaak ook kwalitatief beter beheersbaar. De metselaar en montageploeg kunnen daardoor sneller werken…

Je begrijpt het al, alles bij elkaar opgeteld veel goedkoper.

Samen optimaliseren

De kunst is samen om tafel komen. De bereidheid vinden om een aantal verschillende mogelijkheden en details te mogen toelichten of schetsmatig onderbouwen voor het betreffende project. Als we eenmaal de kans krijgen de totale toegevoegde waarde toe te lichten, gaat men overstag. Maar hiervoor aan tafel komen blijft lastig.

We merken soms ook wel dat het z’n doel voorbij schiet. Klanten die hun mening klaar hebben hoe het werkt, waarbij wij bijna gedwongen worden het zo uit te voeren. Terwijl we slimmere oplossingen zo voor handen hebben. Maar meestal leidt samen optimaliseren tot een mooier en beter product, waardoor klanten daadwerkelijk terug blijven komen.

Ook hiervoor is eenmalig een beetje extra vertrouwen nodig. Het blijft me verbazen hoe weinig communicatie er vanuit de aannemer komt als het gaat over problemen die men tegenkomt op de bouw. Onze eigen montageploegen zien veel en een deel van de efficiëntie bereiken we dankzij hun opmerkingen. Soms ook van onze vaste klanten. Maar ik weet zeker dat bij betere communicatie dezelfde problemen niet steeds terug blijven komen. Er is een soort terughoudendheid om bepaalde vragen te stellen. Misschien wel door (het gevoel van) onvoldoende wederzijds begrip. En daarvoor is vertrouwen nodig.

Meer nadruk op slimme detaillering en toegevoegde waarde

Als we eerder samen om tafel gaan, verder durven kijken dan de laagst mogelijke inkoopprijs, dan leidt dat kwalitatief en prijstechnisch aan het einde van de rit tot een veel beter totaalproduct.

Prima als iedere producent en toeleverancier het op een eigen manier doet, daar moet ook ruimte voor zijn, maar spiegel niet alles alleen aan inkoopprijzen. Wij hebben hele goede redenen om slimmere detailleringen voor te stellen en hout en folies uit het hogere segment te gebruiken.

Stel je hier wat meer voor open en overtuig jezelf. Het is in het belang van onze klanten en eindgebruikers!